Week 1 - Reisverslag uit Victoria, Seychellen van Dominique Donders - WaarBenJij.nu Week 1 - Reisverslag uit Victoria, Seychellen van Dominique Donders - WaarBenJij.nu

Week 1

Blijf op de hoogte en volg Dominique

27 Augustus 2012 | Seychellen, Victoria

Hee lieve allemaal!

Hier weer even een update van hoe mijn afgelopen week is verlopen!

Maandag:
Mijn eerste dag stage. Het was even wennen maar voelde me er snel thuis. Heb van Fed (collega) meteen een opdracht gekregen. Ik mocht een logo gaan ontwerpen voor een boutique hotel genaamd Le Repaire. Hij gaf me wat bronmateriaal als foto’s en vertelde me wat de vrouw hem had gevraagd. Het moest een traditioneel logo zijn met een moderne touch. Deze opdracht heb ik met volle enthausiastme aangepakt en ben begonnen met het kijken van het bronmateriaal.

Alle foto’s gaven me een goede indruk en ik kon vrij gemakkelijk aan de slag. Ik ben begonnen met wat voorbeelden te zoeken op google waar ik naar zocht en had al snel te pakken waar ik naartoe wilde. Die dag heb ik dan ook al meteen 2 logo’s gemaakt. Ik weet niet wat normaal het tempo was, maar ik was er tevreden mee.

Om 17.30 zijn we naar huis gegaan. Eigenlijk is de eindtijd 5 uur maar het loopt altijd wel uit werd mij verteld. Wat ik niet erg vind aangezien ik daar internet had en niet in mijn huis, dus ik kon tijdens die tijd lekker praten met iedereen! Ik kwam thuis na deze dag werken en net op dat moment komt de man waarvan het huis is naar me toe. ‘Heb je zin in een strandwandeling? Ik doe dat zo veel mogelijk gewoon voor mijn beweging, als je wilt mag je mee!’ En ja tuurlijk ging ik mee! Dan had ik iets te doen, en er is niets mooiers dan het zien van de ondergaande zon bij het strand. We hebben heel Beau vallon heen en weer gelopen. Een uurtje over het strand wandelen met je voeten in het water. Heerlijk! Ik was kei blij dat ik mee was gegaan want dit is iets wat ik niet zomaar thuis zou kunnen na school/werk!

Dinsdag:
Bran een collega van me kwam me weer ophalen. Wat fijn om weer niet met de bus te hoeven. Dat komt doordat ik nog geen Seychelles telefoonnummers had en daardoor wilde ze mij niet alleen over straat laten gaan. Op de stage was het kei gezellig. Ik heb mijn eerder ontworpen logo’s wat aangepast en er nog twee bijgemaakt. Ook hier waren ze zo ver ik het kon begrijpen erg blij mee. We hebben veel gelachen deze dag en ik heb me daardoor ook goed vermaakt. De dag vloog voorbij.

Voor ik het wist was ik weer thuis. Wat moest ik nu in hemelsnaam gaan doen? Het wordt hier om 18.45 ongeveer al donker dus je kunt niet erg gemakkelijk nog ergens heen. Ik besloot in mijn huisje gewoon een filmpje te gaan kijken. Het werd de film: You may not kiss the bride. Ik was exact 5 minuten aan het kijken toen de eigenares van het huis mijn naam riep. Ze is zo’n lief persoon! Ze kwam aan met een fles wijn en twee glazen en vroeg me of ik ook een glaasje wilde. Ofcourse I wanted that one, ik had tenslotte de hele dag gewerkt.

We hebben een uur zitten kletsen samen over van alles en nog wat. Erg gezellig! De huiseigenaren zijn zo lief. Ze vertelde me zelfs dat als het licht nog aan is, ik altijd binnen mag komen om samen tv te kijken! Wow, that’s a great idea! Ik ben na het wijntje gaan koken en heb pasta met spinazie gegeten. Gelukkig hebben ze hier ook gewoon normale dingen om te koken op het eiland! Haha! Ik houd namelijk niet van al die curry-things die ze hier hebben. Toen kwam de vrouw weer langs. Ze kwam me een engelse appeltaartpunt geven. Deze had ze net bereid. Echt wat is die vrouw lief voor mij. Ze nam mijn was daarna zelfs mee zodat ik ook die niet zelf hoefde te doen! She is like a mammie for me! (maar mijn mammie is nog liever, moet je nagaan!!) Daarna ben ik de film verder gaan kijken en lekker gaan slapen. Klaar voor een nieuwe leuke dag op mijn stage.

Woensdag:
Ik werd wakker en hoorde iets bekends, ja hoor het regende! Hier zijn ze er echt super blij mee. Het is hier bijna het gehele jaar droog namelijk. Mij maakt het niet zo veel uit want ik moest toch naar het werk. Weer werd ik opgehaald door mijn collega, dit keer was het Fed, samen met Bran. Kei lief van ze alweer. We zijn naar het werk gegaan en begonnen meteen met werken.

Ik mocht een poster maken voor een champagne-wijn-achtig merk. Ik kreeg het materiaal wat er op moest komen te staan en mocht mijn gang gaan. Ondanks ik ondertussen skype aan had staan, had ik deze poster echt snel af. Wat heerlijk om gewoon te kunnen werken en mensen te kunnen spreken, gewoon lekker je gang gaan. Ook kreeg ik nog de opdracht om visitekaartjes voor personeel van een bepaald bedrijf te maken. Dit heb ik ook deze dag gedaan. Maar gelukkig ben ik altijd zo oplettend en kwam er achter dat sommige informatie die ik gekregen had niet klopte. Mijn collega’s bekeken het en idd ik had gelijk. Ze hebben dus de klant gemaild voor aanvullende informatie, hierdoor kon ik deze opdracht nog niet afronden. Maar hee, drie opdrachten in drie dagen… Dat zijn er behoorlijk veel vind ik zo! Ben blij dat ik deze kans heb aangegrepen want naast het mooie land is de stage ook echt top! Lucky me!

Na het werken vroeg Bran me om mee te gaan naar de Bazar, een kleine markt die iedere woensdagavond plaats vind. We hadden daar afgesproken met Sheena(vrouw van mn baas Kosta) en Aleks(zusje van Bran). Samen hebben we een hapje gegeten en zijn we geëindigd met een heerlijke chocolade-cakeje. Geweldig dat ze die dingen hier ook hebben! Hahaha, wat zou een vrouw zonder chocolade moeten! Grapje. Een uur later zijn we, na het zien van de ondergaande zon in de zee, naar de auto gelopen. Sheena bracht me thuis. Deze avond heb ik wederom een filmpje gekeken en ben daarna lekker gaan slapen, koken hoefde ik lekker niet!

Donderdag:
Rustig wakker geworden na het gaan van mijn wekker ben ik onder de douche gestapt. Deed alles wat ik normaal ‘sochtends ook doe en was klaar om te gaan. Totdat iets voor de tijd dat ik opgehaald zou worden stroom uit viel. Alles.. dus ook mijn koelkast! Ik wist niet wat te doen, de knoppen van de elektriciteit stonden allemaal juist dus daar lag het niet aan.. Ook de huisbaas was niet thuis dus er was niks anders dan gewoon naar het werk te gaan. Mijn collega’s vertelden mij dat dit wel vrij normaal is hier. Dat er dan werkzaamheden zijn en ze de stroomtoevoer voor een heel dorp afsluiten. Achteraf hoorde ik dat het dat idd was en er om 11.00 weer gewoon stroom was. Gelukkig! Mijn eten was gered! Hahaha

Ik ben weer de hele dag op mijn stage geweest en we hebben zelfs 2 uur langer doorgewerkt. Fed en Mladen moesten nog stickers afmaken voor een auto-verhuur bedrijf. Wow wat een apparatuur hebben ze hier, zou je dat verwachten op zo’n eiland als deze. Nou ik echt niet! Ik ken alleen het apparatuur van school, maar hier hebben ze een plotter en printer in 1, van 2 meter lang! Wajooo! Ze printen dus de gewenste sticker op een super groot stickervel en daarna begint het apparaat met het uitsnijden van de stickers. Geweldig apparaat! Het SintLucas kan dus nog veel verder met de technologieën! Cool!

Uiteindelijk gingen we om 19.00 naar huis. Het was dus al donker toen ik thuis kwam. Ik heb thuis voor mezelf gekookt en ben nog even bij Lelite en Jeyent (de huiseigenaren) wezen kletsen. Daarna even een filmpje afgekeken en lekker gaan slapen. Want ik zou de volgende ochtend om 8.00 opgehaald worden omdat mijn collega een afspraak ergens had gemaakt waar hij om negen uur moest zijn.

Vrijdag:
Wow wat is dat vroeg, 8u klaar staan. Ik weet dat ik in Nederland altijd om 8u in de trein moet zitten, maar na een vakantie waarin ik uit kon slapen en nooit zo vroeg eruit hoefde was dit nu toch heeel moeilijk. Maar goed, that’s life! We waren om 8.45 op het werk dus we waren ruim op tijd voor Fed zijn afspraak. Tijdens de autorit heeft Fed me laten zien waar ik uit de bus moet en waar ik heen moet lopen. Dat wordt nog wat, ik en de weg zoeken haha! Gelukkig zijn de meeste mensen hier echt kei lief dus kan altijd aan mensen vragen waar ik heen moet!

Na het werk ben ik samen met Bran op zoek gegaan naar een Sim-kaart. De eerste winkel waar we inkwamen hadden ze deze niet, helaas! Maar we hebben wel snel even boodschappen gedaan. Zo raar om 1170 af te moeten rekenen! Geen idee hoeveel euro’s het was want ik moet er enorm aan wennen, vreemd geld! Verder gereden naar een andere winkel en helaas weer geen sim-kaart. De derde winkel had ze gelukkig wel! Nu kan ik eindelijk zelf op pad hier op t eiland met het idee dat ik nog iemand kan bereiken als ik de weg niet kan vinden! Thuisgekomen heb ik mijn net gekochte noodles gegeten, en idd normaal eet ik deze niet maar na zon lange dag en week werken had ik totaal geen zin om te koken. Hoppa waterkoker aan en een filmpje kijken.

Om 10 uur kwamen Bran en Aleks me samen met een vriend van hun (andré) ophalen. We waren net de hoek om en daar stond politie. Aleks zei me dat het normaal is, ze checken hier vaak of je alles wel betaald heb. Blijkbaar moet er dan een klein certificaat op de auto zitten. Wat er bij deze auto niet op zat. Ze konden zelfs het bonnetje laten zien als bewijs van betaling, maar omdat dat ding er niet op zat kregen ze van de politie een sticker op de voorruit: This car is not aloud on the road. We mochten de auto ergens neer gaan zetten en mochten de auto dan niet meer gebruiken. Lekker begin van de avond! Maar uiteindelijk gewoon andere auto gepakt en begonnen met iets drinken op het strand. Iedereen rijd daar voor het uitgaan naar het strand. Muziekje aan, kei gezellig. Als eerst zijn we naar Boardwalk gegaan. Een soort van lounge achtige bar. Was kei gezellig! Daarna geeindigd in Tequila boom, een discotheek dichtbij mijn huisje. Om 4u ben ik weer netjes thuisgebracht na een geslaagde avond.

Zaterdag:
Ik werd wakker en het was weekend, heerlijk! Ik ben gaan ontbijten, heb me aangekleed voor het strand en ben lekker naar het strand gegaan. Vanaf dit huisje was ik nog nooit alleen naar het strand gegaan dus ik had geen idee hoe ver het zou zijn. Het kortste is het voor mij om dwars door een hotel te lopen, wat voor mij gemakkelijk is aangezien ik er ook uit zie als een toerist! Dus dit heb ik gedaan. En natuurlijk was ik zo slim de tijd bij te houden. Vanaf het moment dat ik mn huis uit ging tot het moment dat ik op het strand stond was 6 minuten. Heerlijk toch! Om zo snel wandelend bij het strand te zijn! Helaas miezerde het deze dag erg veel, maar hee! Welke nederlandse meid is dat nou niet gewend? Dus telkens als het miezerde ging ik even zwemmen. Heb een heerlijke relaxed dag gehad! Even genieten van het feit dat ik hier ben!

Zondag:
Weer wilde ik naar het strand gaan, maar ook vandaag was het een regendag. Toch ben ik voor twee uurtjes naar het strand geweest, even gezwommen wat gelegen en toen weer gegaan. Helaas mocht ik niet meer door het hotel lopen omdat er de laatste tijd teveel niet hotel-gasten doorheen lopen. Gelukkig was deze man kei aardig en heeft me helemaal uitgelegd hoe ik moet lopen de volgende keer. Ik mocht dit keer nog wel door het hotel. Ook vertelde hij me dat ik wel altijd welkom ben om in het restaurant een hapje te eten of om wat te drinken aan de bar. Dit is dan weer wel mogelijk, maargoed ik begrijp hem wel. Je kunt niet de een wel doorlaten en de ander niet, het is alles of niks. Verder heb ik deze dag maar weinig gedaan. Filmpjes gekeken op mn laptop. Niks bijzonders dus.

Maandag:
De dag dat ik met de bus voor het eerst naar mn stage ging. Gelukkig kwam Jeyent me vragen of hij me naar het busstation in victoria mocht brengen. Tuurlijk mag dat! Scheeld weer een bus! Aangekomen op het busstation zag ik vrij snel een bordje met Providence. Daar moest ik zijn dacht ik. Maar na 50 minuten wachten kwam ik erachter dat ik toch beter een ander plan kon nemen. Ik vroeg iemand hoe ik bij Providence kwam en ze stuurde me naar een bus, jep deze kwam er langs. Bus genomen en was helaas wel 15 minuten te laat op mn werk door dit gedoe. Maar hee, is de eerste keer!

Dit was mijn weekje tot zo ver, enorm verhaal maar op het begin maak je nog zoveel mee!

Xx

  • 27 Augustus 2012 - 08:19

    Mama:

    wat een avontuur Do, geweldig geschreven!
    Kussie mama

  • 27 Augustus 2012 - 08:38

    Trudy:

    Wat een mooi verhaal en fijn dat je zo goed opgevangen wordt door je collega's.
    Het werk gaat je goed af ga zo door meissie dan kom je heel ver ( dat we een talent in de Familie hebben is altijd fijn)
    Liefs en kussie Wim en Trudy.

  • 31 Augustus 2012 - 09:46

    Annemariedonders:

    Ha Dominique,
    Knap van je dat je al met de bus bent gegaan naar je stage. Zien met regelmaat je foto's van de enorme schildpad , het prachtige strand., waar je al van genoten hebt! Hoe ver is het in tijd lopen naar her strand nu je niet meer door het hotel mag? Hoorde van je moeder dat ze bezig is met een i-reader naar je toe te sturen, ( lekker verwennen, haha) vind je het leuk om spelletjes te doen op je lap top? Bij fb staan er heel veel op diamant desk , bubbel witch ect. Leuk hoor doe ik ook haha kan je tegen mijn spelen! Hier is het vandaag heel erg aan het regenen, maar ja dat zijn we gewend. We hebben vanavond een BBC maar die valt dus echt in het water. Ton krijgt vandaag vakantie, Remi ook en ik mag nog een week werken en dan heb ik het ook. Heb er zin in! Niki viert morgen haar verjaardag voor de vrienden, dus ze is daar druk mee! Kijk uit naar nieuwe foto's van je, en natuurlijk je verslag, vertel eens met hoeveel mensen je daar werkt en hoe het eruit ziet? Wens je een fijne dag toe en tot mails xxx

  • 03 September 2012 - 09:25

    Miriam Janssen:

    Hey Do!!!

    Erg leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt!Echt geweldig,dit zul je nooit vergeten!
    Wij zijn erg jaloers op je ,zeker als we die strandfoto's zin!
    Geniet ze! en veel succes met je stage!!

    liefs Miriam enne.......veel groetjes van de rest van de familie

  • 04 September 2012 - 21:05

    Jamdekkers@hetnet.nl:

    h
    oe gaat het met het engels heb je dat een beetje onder de knie of is het een beetjegebarenspel
    by ons gaat alles goed ook hier hebben we mooi weer en zyn tevree
    w

    e lezen regelmatig je e-mail zo blyven wy op de hoogte dit is de eerste keer dat ik terug mail
    groetjes opa jan en oma zus

  • 04 September 2012 - 21:05

    Jamdekkers@hetnet.nl:

    h
    oe gaat het met het engels heb je dat een beetje onder de knie of is het een beetjegebarenspel
    by ons gaat alles goed ook hier hebben we mooi weer en zyn tevree
    w

    e lezen regelmatig je e-mail zo blyven wy op de hoogte dit is de eerste keer dat ik terug mail
    groetjes opa jan en oma zus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Dominique

Actief sinds 11 Juli 2012
Verslag gelezen: 459
Totaal aantal bezoekers 39280

Voorgaande reizen:

16 Augustus 2012 - 24 Januari 2013

Stage lopen op de Seychellen

Landen bezocht: